Thursday, May 26, 2011

LANUN vs NUR AMINA

for two days in a row (jumaat dan sabtu last week)...
mE mengheret en.pencuri hati ke pangung wayang untuk tengok 2 cerite yang hangat diperkatakan. yup, cerite cinta agung Nur Amina dan juge cerite lanun mabuk Kapten Jack Sparow.

review 1: Nur Kasih

image scource: google image
cerite yang di buat based on rating of the tv series. 
kalo tak pernak tengok the tv series sure macam a bit blur lah. sebab penonton tak akan tahu konflik cinta antara Nur Amina dan Adam sebelum nih. dugaan-dugaan yang menimpa Nur Amina semasa dalam tv series. seperi; Adam yang berasa terpaksa berkahwin dengan Nur Amina atas kehendak ayahnye sebelum ayahnye meninggal. Adam yang pulang ke Australia selepas pengebumian arwah ayahnya, kerana cinta hatinya Katrina di sana lakonan sharifah sofea dan mereka berkahwin. tapi, kerana masih ingin menikmati hiburan dunia, Katrina agak sukar untuk berubah sehinggalah ditimpa kemalangan dan mereka kehilangan anak yang masih dalam kandungan. Adam pulang ke Malaysia. di saat ini lah cinta Adam mula berputik terhadap Nur Amina. Tetapi ujian untuk Nur semakin kuat apabila dicemburui  dan difitnah oleh adik sendiri. Kehadiran Aidil abang kepada Adam yang sentiasa dicemburui Adam kerana menyangka Nur Amina mencintai Aidil. walaupun Aidil sudah berkahwin, layanan Aidil terhadap Nur Amina sentiasa dicemburui oleh isteri. Ujian bertambah berat apabila Adam pergi ke Mumbai dan terlibat dalam kejadian serangan di sana dan Adam di dapati hilang. pelbagai usaha dilakukan untuk mencari Adam namun masih gagal. Pada hari Nur Amina bertekad untuk membina hidup baru, meninggalkan kampung halaman dan berhijrah ke kota, Adam pulang. Berlaku salah paham sekali lagi, Adam menyangka majlis kesyukuran yang diadakan adalah majlis pernikahan Nur Amina bersama Aidil. Alhamdulillah Jodoh mereka panjang. Bertemu di atas keretapi.

rupe-rupenyer cerita cinta mereka tidak berakhir di situ. masih banyak ujian cinta antara Nur Amina dan Adam. Dalam filem ujian utuk mereka bertambah hebat. Kematian Alia isteri Aidil merupakan satu tamparan untuk Aidil. Nur Amina dan Adam walaupun telah sekian lama mendirikan rumah tangga masih belum dikurniakan cahaya mata. Ujian yang sedikit sebanyak menimbulkan konflik dan persoalan kenapa mereka dijodoh kan. konflik dalam cerita yang bermain dengan perasaan dan keteguhan iman setiap insan. Apabila takdir dipersoalkan, adakah mereka mampu mengharung setiap dugaan dengan berbekal kan iman di dada..??
@
kalo pernah tengok ayat-ayat cinta atau ketika cinta bertasbih, Nur kasih boleh dibanggakan sebagai filem Malaysia. a big credit for the cinematography superb..!! walaupun masih ade flaw mase scene kejadian letupan keretapi dan scene layang-layang terbang (i did laugh seing the layang-layang) there are rooms for improvement.
@
dari segi lakonan para pelakon. Impressive..!! everyone seem really into their characters. termasuk lah watak kanak-kanak Mariam dan Ilyas.

for me the movie was very well directed. lain dari movie-movie lain. ini adalah movie serius. ='(

enuf of NKTM

***********************************

let's talk bout
review 2: Pirates of the Caribbean 4 - on the strangers tide

image source: google image

aci tak kalo untuk Nur Kasih tulis panjang-panjang untuk POC nih mE nak kate, there sumthing missing sumwhere. macam hilang 'ummphh' jer PoC kali nih. mungkin sebab sequel yang ke-3 lagi superb kot.
hahahaha..sangat keji and bias kan.

ok..tulis lah sikit...
kalo korang masih ingat lagi at the end of sequel 3 - at world's end. ade satu chart yang the pirates refer. sailing chart yang bring back Jack from the cursed of Davy Jones. so seperti biasa, at the end Jack own the chart which his next journey is to the Fountain of Youth dan kapal Black Perl once again kene rampas oleh Barbosa.
@ starngers tide
semua kuasa besar England dan Spanish ingin memiliki the Fountain of Youth. (semua sangat obses untuk hidup lama). another pirates Captain Blackbeard dan anak perempuan Angelica who happen to be Jack former lover, also searching for the fountain. 
@
the quest this time not as adventurous as the previous quest. tapi dalam sekuel kali nih banyak scene mainan perasaan. friendship between Jack and Mr.Gibbs. Lover between mermaid Syrene and Priest, between Jack and Angelica. Father and daughter between Blackbeard and Angelica. mungkin bile cerita yang adventurous macam nih terlalu banyak element cinta menjadikan cerita nih kurang 'uummmph' kot. hurmmm..




yup that's all..
tepuk dada tanya selera lah nak tengok yang mane satu. ^_^
read another review by one of my favorite blogger en.Obefiend 



voice message: balik umah repeat Pirates of the Caribbean from 1st till 3rd..do wait for after credit hints. (seminggu peram post nih dalam draft)


No comments:

Post a Comment