Friday, January 22, 2010

mereka buat aku berfikir

tajuk x boleh blah betul tis lately..kekacauan jiwa yang sungguh kronik agak nyer huhuhu~~
dari dulu aku jenis suke peratikan orang..bukan 'usha' mamat encem jer lah =P
mase tengah duduk sensorang tunggu bas sampai ker lrt sampai ker, aku suke nak peratikan orang yang lalu lalang depan aku..senang cite biler aku jalan sorang-sorang aku suke sangat lah buat hobi nih =D
duk jalan-jalan kat shopping complex..nampak makcik cleaner..muke sayu jer buat keje sapu2 lantai..
aku punn terfikir, macam mane lah mak cik nih survive hidup dengan jadi cleaner. gaji mesti x sampai seribu..buat kerje yang memerah keringat..aku yang gaji 2k nih pun macam semput nak duduk kat tepi KL nih (yer lah aku kan duduk kat putrajaya) biler fikir macam nih kengkadang tu datang lah keinsafan dalam diri huhuhu..walaupun x lama it's works..

aku mula terfikir macam mana pak aji dan mak aji dulu survive dah la dua-dua pun anak sulong dan ramai adik-adik yang perlu di support..mungkin sebab tu mak aji kawen lambat (mak aji kawen umo 25, mase tu tahun 1982 kire lewat lah)..lepas kawen duduk jauh dari family, sebab pak aji keje kat johor..mase tu highway nih mane ader lagi, tak de highway tu satu hal lah kete pun x der..neik motor jer. kalo nak balik umah atok nenek derang kene amik teksi. ish, x leh nak bayangkan kalo aku yang kene idup zaman tu, kire macam switch place dengan mak aji huhuhu~~ tapi aku kire beruntung, belum kawen dah ader kete sendiri, duduk umah aunty yang x perlu bayar sewa itulah hasil penat lelah mak aji dulu supaya anak-anak x rase susah macam die dulu-dulu sob* sob* sedey lah pulak..

tapi kengkadang kite lupe diri biler semua benda senang nak dapat. kite lupe nak bersyukur. yup aku perasan itu. bile sumea benda senang nak dapat, kite akan mudah untuk tidak bersyukur. takes things for granted bak kate oarang kampung aku huuu~~ kite tak boleh rasa susah, mudah nak give ups. mungkin sekarang kite tak nampak kesan nyer..tapi perlu ker kite tunggu sampai nampak kesan dan akibat baru mase tu nak tepuk dahi.."ish nyesal aku quit keje gomen dulu" ayat contoh, tiada kait mengait dengan yang idup dan mati.

aku sekarang nih pun tengah dok berfikir, adakah betul aper yang aku buat nih. dulu kat xXx bahagia x der keje, aku quit. masuk yYy yang sampai sekarang Y lah mereka masih x dapat-dapat project. bulan 6 license SAS akan expired tinggal lagi 5 bulan jer lagi. work experience dah 3 tahun tapi satu habuk pun tarak. ish nak demand lebih-lebih pun tak leh.aku tengah giat mencari peluang lein sebelum aku abis tempoh probation. sebab dalam tempoh probation leh resign 24hours which aku rase i'll go for it if i got better offer. insyaallah.

kadang-kadang aku berfikir, ape tujuan aku kerje eh?
just untuk seronok-seronok cukup bulan dapat gaji then boleh joli. cakap pasal joli nih pun aku terfikir jugak. gaji baru 2k-3k tapi berangan nak pakai hangbagak cap coach, cap LV, cap guess. nasib beik lah aku tak lah brand conscious sangat..aku just suke beli kasut dan baju dan kasut dan baju dan kasut dan baju dan makan desert kat tempat2 mahal. bukan ape last few days aku gi interview di sebuah syarikat kewangan (ayat poyo nk mati) aku demand gaji agak tinggi lah sebab consider kene travel masuk tengah KL, kan aku nih duduk tepi KL jer. ader lah sorang kawan aku nih, tau lah aku demand gaji berape bnyak terus request gaji pertama aku bagi dier satu handbag. well aku paham lah sangat dengan taste kawan aku nih, tapi ayat dier tu macam agak tak kene..dier patut pikir yang aku masih punyer en.abah dan pn.emak dan adik-adik dan juge seekor anak yang gebu..plus travel cost aku pun makin bertambah sesuki hati jer nak request2..mungkin beliau bergurau..tapi gi beli sendiri lah weh. ko pun keje jugak wat pernah ko bagi hadiah kat aku x?? besday aku pun ko x penah bagi hadiah kot.huhuhu kan aku dah ngunkit.  ok kite abaikan request beliau. huhuhu


designer bags?? berbaloikah kalo gaji setakat kurang dari rm5k

ok cukup malas nak membebel..babai and nite-nite




No comments:

Post a Comment