Tuesday, March 10, 2009

>:: U.P.D.A.T.E~I.T.V.W~P.T.D ::<

yer mintak ampun kalian sume, sploh hari aku menghabukkan blog nih =D
satu-satu alasan yang aku ader adalah, i'm so in lurve rite now dengan empat kuntum bunga yang sangat hencem dan mempunyai tubuh badan yang amat mengiurkan huhuhu..

owh sebelum aku terlari tajuk..kang puas aku nak kejo balik, meh aku stori mori pasal interview PTD aku ri Rabu lepas..

interview aku dijadualkan pada jam 8.30pg..so cadangnyer kol 7.30 nak gerak dari umah, memandangkan aku dah hire drive yang x bergaji so relax la skit..leh la tido lambat malam sebelum tu...huhuhu akibatnyer, jam 7.00am baru aku celik mate...dan en.driver juga lambat mencelikkan mate..maka alkisahnyer tepat kol 8.00pg baru lah aku tercegat kat bangunan JPA blok C7..

jam baru kol 8.00pg dah ramai umat kat dewan temuduga tu..aku nih dengan segala kesengalan dalam diri muke yang masih ade sisa-sisa mengantuk melangkah jugak lah kat dewan temuduga..firstly kene hanta surat panggilan temuduga kat kaunter..then sesi menunggu bermula..nih adalah tunggu untuk amik no giliran..adelah 30 minit kot tunggu baru nama aku di panggil..aku dapat no0908 bermakna bilik no9 atau bilik J, giliran yang ke8..waaaa mula segala kemalasan melanda diri..yer lah kalo sorang peserta ditemuduga selama 40minit paling kurang, nak sampai giliran aku adalah harus pada waktu tengah hari..

aku masih sabar menanti..biler kol 10pg..penemuduga dah start kuar bilik untuk minum pagi..ader yang minum 30minit jer..ader yang sampai sejam..mak aih..kalo giliran ko next lepas derang rehat sure x senang duduk dibuatnyer..tengah menunggu tu, mat shuk a.k.a osmet mR.AtLanTiS tegur aku..dier dah sudah di temu duga..then aku pulak menemuduga die =D..huhuhuhu aku tanyer lah dier kene soklan ape sume..wah soklan dier sungguh mencabar..sistem pemerintahan negaralah, dasar2 kerajaan lah..mak aih aku nih memang x study ape pun kalo aku yang kene soal kompen aku surrender huhuhu..mat shuk siap bg aku pinjam buku nota dier tu..wahhh sangkyu..sangkyu..sempat lah aku hafall 8 core tugas PTD..huhuhuhu yang lein aku bace sambil lalu jer...

****jap aku nak layan tiub U dulu =D****















ok sambung balik..rindu dah terubat untuk seketika..

tunggu punye tunggu..sampai lah giliran aku..owh sebelumtu lupe nak bgtau, aku dah tau dah sape penemuduga aku sorang melayu sorang lagi chinese..tau mase derang kuar minum kol 10 tadi..so at least dah tengok muke tak lah cuak sangat ye dak?..

aku pun ketuk pintu dan masuk lam bilik temuduga..bagi resume dan fail sijil2 sume..
yang chinese tu seorang dato ye kawan2..dan depan dier der satu tanda tulis pengerusi..alamak dalam hati aku dh berkate sure dato' nik nak soal aku dlam english..sekali silap da..dier tanyer aku dalam BM..wah bagus..

soklan pertama, Cik hunnybie (eh tertaip name tipu pulak), nak panggil hunny atau bie? aku cakap lah panggil ainoor, tapi towards the end of the interview dato' tu dah panggil aku nurul (sape ntah nurul tu)..aishh sabo jer beik x yah tanyer memula tadi..

then dier tanyer aku dulu UNIMAS kan..nape eh pointer awak nih agak rendah..yer pointer aku x sampai 3..aku macam blur..nak jawap aper nih?? "sebab susah, tu yang rendah" hamik ko sekali jawapan yang kuar adlah sungguh jujur lagi amanah..dato' tu dgn en yang sorang lagi terus gelak besar..dato' tu siap cakap "U aa..sungguh berterus terang" -_- adei silap jawap ker eh??

soklan berikutnyer dier tanyer pasal hobi lah..aku cakap lah aku suke membace..aku bace lah jugak majalah2 ilmiah nih..tapi bile dier tanyer dalam sume bende aku paling suke bace ape..dengan selambe..'saya sangat suka baca komik'..gagagaga aku cakap gak lah sejak keje nih macam x der mase untuk baca sangat, kalo bace pun e-book dato' tu ingat e-book nih buku pasal iT..terpaksa lah aku explain kat dato' nih yang e-book nih bukan pasal iT jer..infact banyak dah penerbit yang terbitkan e-book sebab tak sume org de masa nak nak pegang buku oarang kan asyik mengadap computer jer kan..

sebelum tu, aku x ingat sangat part biler dato nih provoke nape nak jadi PTD sebab sakng nih dah keje hampir dua tahun..nape tibe-tibe nak jadi PTD..part nih kurang jujur sikit..tak kan aku nak jawab mak saya yang suruh dato'..maka terpaksalah tidak jujur..aku kate aku suke cabaran..sebab aku tengok kerjaya PTD nih mencabar..dato' tu psiko aku lagi..'nanti after 10 tahun dah tak mencabar, awak akan cari kerja lain yang lebih mencabar? begitu?' ish dato' nih..nak psiko pun tgok orang lah..kalo ko jupe aku ko x gelak tu namenyer ko jupe salah oarg kot..dengan selamba aku jawab.. 'kalo dah sepuluh tahun tak saya masih di tahap yang sama, tak kan tak naik pangkat? setiap pangkat tu mempunyai cabaran yang berlainan, so mustahil lah saya rasa tidak tercabar' =D dato tu senyum jer ngan jawapan aku...huhuuhuhu

pas tu der dier tanyer pasal jawatan PTD di wisma luar..nasib aku tau, iaitu DUTA..pas tu der satu soklan dier pasal DUTA dan persuruhjaya tinggi, ape beza kedua2 jawatan nih..owh yang nih aku pernah bace soklan jer..tapi aku lupe bace jawapan so aku jawablah, 'ada beza tapi saya kurang pasti mengenai perbezaan nyer' boleh ker jawab macam nih?? gagagaga

dier tanyer aku minat melancong x? aku cakap lah minat..tanyer lagi nak g negara mane? nape lah dalam banyak2 negara kat dunia niah aku pilih Korea?? walaupun aku minat tengok cite korea aku bukan tau sangat pasal korea..aku lebih tau pasal Jepun kot..waaaa silap langkah pulak..dato' tu tanyer ape kereta buatan korea erk...'sangyong dan hyundai..itu saje yang saya ingat buat masa ni' pas tu tanyer alat2 elektronik buatan korea 'saya kurang pasti lah dato' pas tu dato tu kate 'nokia bukan korea ker??' ish dato' nih aku luku kang..agak2 lah kalo nak test aku pun kan..dengan yakin 'eh, nokia bukan buatan korea, nokia dari Finland' pas tu tanyer lagi ibu negara korea..mestilah aku tau kan Seoul..'tu korea utara ker selatan?' erk..aku dah macam cuak..tapi dengan yakin pun aku kate lah South..bukan selatan yer huhuhuh 'awak pasti ker??' huhuhuhu 'yer saya pasti' padahal aku pun duk tengah tanyer diri aku betu ker nih??

hurm ader dato' tu tanyer pasal jawatan2 dalam kemntrian luar, atas dari Duta lah, sape yang bertugas di negara2 luar tu?? aku macam tak tau lah kan huhuhu..

pas tu dato' tu tanyer dalam kerajaan negeri, jawatan paling tinggi jawatan ape, dalam kerajaan..pasti lah dengan yakin 'Menteri Besar'..pas tanyer lagi..kalo dalam negara pulak?..ish ingat aku tak tau lah tu..tentulah 'Perdana menteri'..soklan best dan jawapan bangang dari aku selanjutnyer..'Siapa menteri kewangan negara' erk sape eh..tibe-tibe aku macam ilang ingatan..tapi dengan selambe 'saya ingat muka menteri tu, tapi name macam lupa, jap saya pikir...haaa dato'seri Najib' HAHAHAHAHAHAHA dato' dan encik lagi sorang tu memang tergelak lah dibuatnye..maafkan saya kerana terlalu menjadi diri sendiri..huhuhuhu aku pun x sangka leh jawab macam tu..tapi dato' komen 'awak bukan tak tau tapi awak mals nak pikirkan..awak jawab jer tak tahun padahal awak tahu' huhuhuhu yer lah dah la cuak mase tu..tentulah pkiran aku blur giler data2 sume dah berterabur kemane2 ntah..kalo maleh nak pikir aku cakap lah tak tau or tak pasti

aku sebenarnyer tak tau interview nih must be in english or in malay..tapi biler suh explain pasal iT for sure aku tak reti explain in malay..maka ape yang jadi, sume
jawapan aku adalah rojak, ader yang malay, ader yang english apetah lagi dato' itu seorang chinese gagagaga..dato' tu pun dah cakap campur dengan aku..aku tak tau lah sape yang kawal interview nih aku atau mereka..huhuhu

so tu lah cikit2 cite mase aku interview PTD last wik..tambah tolak hampir sejam gak lah aku di temu dan di duga..aku x sedo sangat dah asyik gelak jer nak wat cam ner kan..aku adalah amat tidak mangingikan jawatan ini..it so not me...so juat wait for tis coming April untuk result nyer..huhuhuhu

kalo korang bercita2 nak jadi PTD harus tahu yer tugas2 sorang PTD..paling fames kalo dapat kat Kementrian luar lah kan..aku rase tu lah impian seoarng PTD, bertugas di kementrian Luar leh jadi Duta wat so ever..

NYWAY tat's all from me..

note: yer lisa sile lah bace cite bohong ini..kaco jer aku nak tengok tiub-u walaupun x der subtitle..aku masih gagah untuk mononton tau.. =P


2 comments:

  1. harus ke nak mention name aku aaa?
    hahaha.erm msti ko dpt PTD tu. biasenye bende kite taknak, kite dpt jeee.
    hahahhahaa.

    taknak aku pass exam PTD kalo camni gayanya.

    ReplyDelete
  2. bravo lah ainoor..!!

    hope ko dapat jadi PTD..

    p/s : aku jawab exam pun huru-hara,haruslah jgn berangan utk mendapat interview..hahaha~

    ReplyDelete