Tuesday, October 07, 2008

. : rAya mOdE : .

setelah seminggu bercuti berhari raya di kampung atuk dan nenek (belah pn.emak & en.abah), hari ni(monday 6th Oct 08) aku kembali bekerja...TIDAK!!!!!!! hanya satu perkataan yang boleh mengambarkan perasaan aku..BUSAANNN!!!!, sumorang masih dalam mode beraya, masuk opis pun lambat, sumorang menghitung waktu dari pukul 9 pagi ke pukul 6 petang, 9 jam penuh siksaan =D

tahun nih raya adalah seperti biasa. aku beraya di kampung belah pn.mak, bukan x balik kampung belah en.abah tp entah lah en.abah pun lebih senang nk balik kampun isteri beiau (pn.emak aku lah)..petang raya pertama baru balik kampung belah en.abah nasib dekat jer dari kampung pn.emak ke kampung en.abah 1jam 45minit jer =D

so tahun nih nenek aku plan nk wat bahulu secara tradisional..bakar gune sabut sume..tetapi tetibe x tau sape ngidam nk kaco dodol so xtvt membuat bahulu bertuko menjadi xtvt mengacau dodol..proses membuat dodol nih ambil mase 8jam, sungguh lame yer tuan-tuan dan puan-puan..aku pun mula lh sengal nk tggu hasil kacauan pada jam ke-6 tu yg aku pun meng'snap' gambo2 mereka yang juga turut menyibuk..hmm dodol pada jam ke6 nih cair sikit dari dodol yg korang bese mkn..tp rase dodol tu dh ader..hurrmm sebelum tu, korang tau x dodol nih dibuat dari ape?? dodol nyer resepi ialah beras pulut yang di kisar sehingga hancur+santan+gula merah+gula pasir pastu kacau lah sehingga 8jam (sukatan aku x tau) bebalik pada dodol pada jam ke6..sungguh sedap..tp awas mase makan sbb mmg panas super duper kalo termakan yg panas memang tiada maaf bagi lidah korang, cube bayangkan plastik yg kene bakar berada dalam mulut korang huhuhu panas giler..kampung belah mak aku nih tersangat lh meriah pada raya kali nih..sebab semua 12org adik beradik mak aku balik so satu umah lebih kurang 50 org jugak lah (campur cucu nenek aku n menantu2)..air pun sampai kene masak gune kayu api (bagi cepat sikit masaknye) sampai hari raya ke-2 jer sumorang dh mengelupur carik air masak sbb dh abis satu tong..


gambo sekitar xtvt mengacau dodol


tadaaaa..cak rambut raya aku...huhuhu same ker ngan gambo rambut2 dulu tu yg aku wat poll tu??huhuhu lantak lah yang penting i loike it very much..ni gambo di pagi raye =D hurmmmm agi raya tahun nih agak kureng best..sbb kami satu keluarga x der sesi bermaaf-maafan penat jer aku orang2 balik dari semayang raye, sekali derang terus pergi kubur da..patutnyer balik umah dulu..mak cik2 aku sume bising lein kali pas semayang raye kene balik umah dulu..dah la family kite ramai...memandang kan sume dh berpecah aku pun maleh nk snap gambo..snap gambo sendiri sudah...huhuhu




gambar di kubur...besenyer kami pergi 5 kubur pada hari raya (pergi ramai-ramai termasuk sepupu mak aku sume) yg pertama kubr arwah tok nyang, pastu kubur arwah wan long n anak nyer maklong, pastu kubur arwah wan andak..pas tu last arwah sepupu aku
al-fatiha ke atas roh-roh mereka...


kubur arwah tok nyang aku



pak lang dgn ank bongsunyer suaida



yg tudung putih tu onyang ku



atuk ku dgn samping alaf baru (sabo jer lah atok nih)



kubur arwah wan long n mak long



kubur sepupu aku



aku n rafique (ko sungguh berat lh rafique)


cukup lah gambo untuk ri nih..nnt update lein...

note: saje jer tunjuk gambo kubur supaya kite sume sama menginsafkan diri.. =D


4 comments:

  1. ehh, aku pn ade amik gmbo kubur.. hehehe.. nantikan update aku XD

    ReplyDelete
  2. oit makcik..kemain ya bercerita?
    -makcu-

    ReplyDelete
  3. mrs natt a.k.a mak cu ku -> ni lh xtvt di opis selain menonton muvie..x tau nk wat aper huhuhuhu bak kate pak cu, x de keje pun dapat bonus tu yg best tu =D

    areknee -> hapdet cepat...

    reha -> huhuhuhu best kn rambut baru aku...

    ReplyDelete